החופש הגדול או העונש הגדול

החופש הגדול הגיע ואיתו, התלבטויות רבות:

כיצד נעבור את החופש הגדול? לאן ניסע, האם להצטרף לקייטנה או לא , מה נתיר ומה נאסור, ועד מתי נרשה לבלות? עם מי נעודד לצאת ועם מי אנחנו לא נרשה להתראות? מתי יכינו את השעורים, בתחילה או בסוף  החופש? ועוד שאלות רבות. במאמר זה אנסה להציע רעיונות והצעות כיצד לעבור את החופש בשלום ומקווה שתמצאו את הדברים מתאימים ומעוררי מחשבה  בבחינת צידה לחופשה.

הדבר הראשון שברצוני להעביר לכם הוא קחו נשימה עמוקה והירגעו, מבטיחה לכם כי ימי “החופש הגדול” יחלפו במהירות.  ובכל זאת אין אנו רוצים להעביר ימים אלו בהמתנה לקראת האחד בספטמבר. אנו רוצים לנצל את התקופה לצבירת חויות חיוביות ומצמיחות לילדינו, לנו כהורים ולמשפחה כולה.

הכינו  רשימת מטלות לחופש. אפשר לשבת עם כל בני המשפחה ולבדוק מה כל אחד היה רוצה לעשות? מה המטלות שחייבים לעשות? איזה דודים מתכוונים לבקר והאם כדאי לעשות משהו מיוחד שלא הספקנו לבצע במהלך שנת הלימודים  כמו סידור ארונות, סידור המחסן ולמי שמאתנו כשרוני במיוחד אולי צביעת החדר או המטבח. הכינו רשימה. ניתן לתת לכל ילד תפקיד שירגיש שותף.  גם לילדים קטנים ניתן למצוא תפקידים שיתאימו לגילם, זה גם תעסוקה לא רעה וגם חינוך ללקיחת אחריות. חשוב לתת לכל ילד תפקיד על מנת שירגיש שייכות.

את הרשימה  שבצו בלוח חודשי ובו בכל יום רשמו את המשימה או המשימות היומיות בהבלטה. לאחר מכן הכינו לוח שבועי ורשמו מה המשימה בצורה מפורטת יותר של אותו יום, מה מתוכנן לבוקר, לצהריים ולערב. כמובן שתכנון הזמן  צריך להכיל גם הפסקות. לא צריך להעסיק את הילדים באופן רצוף, כדי שגם הם ילמדו להעסיק את עצמם ולכן חשוב מאוד לפנות זמן לעיסוקים אישיים של כל אחד מהילדים.

הציעו סיוע לילדים שמתקשים ביצירת קשרים חברתיים. כדאי לעזור לילד לתכנן מראש את הפעילויות עם חבר או להציע לקחת אותם למקום שכיף לשניהם כמו פארק, חוף ים או בריכה כדי שתהיה לשניהם חוויה טובה. לילדים צעירים אפשר לעזור קצת יותר כמו הכנת משחק משותף או אפילו לאפות ביחד עם הילדים כך שתהיה להם חוויה נעימה והם ירצו להמשיך אותה…

משום שרוב הילדים ירצו לשבת מול הטלוויזיה והמחשב ונודה כולנו שזה בייבי סיטר לא רע  בהחלט חשוב להכניס את הרצונות הללו שלהם לתוכנית היומית אך, בצורה מבוקרת. רשמו שעות שמותר לשחק במחשב או לצפות בטלוויזיה וחשוב שתהיו יותר גמישים ותרחיבו את שעות המחשב והטלוויזיה.

הורים רבים מתלבטים האם לרשום לקייטנה.  השאלה היא האם הילדים רוצים שזה יהווה חלק מהחופשה ? בדרך כלל עד גיל כיתה ד’ נהנים ללכת לקייטנות משום שהם משתעממים מהר וקשה להם להעסיק את עצמם במשך יום שלם וכן היכולת לבצע משימות ופעילויות ללא ההורים עדיין מוגבלת כך שקייטנה היא בהחלט אופציה מצויינת. הילדים הבוגרים יותר  מעדיפים לישון עד מאוחר ולבלות עם חברים ולכן זה גיל שכבר פחות רוצים להצטרף לקייטנות אלא אם כן זה משהו שמשלב תחביב כגון גלישה, ספורט, ריקוד או בלט. אני ממליצה מאוד למצוא לילדים תעסוקה לפחות לחלק הראשון של החופשה. לבלות בחברה של ילדים ולעסוק בפעילויות מעשירות בחלק מהחופשה זה בהחלט תרומה גדולה גם לילדים וגם לנו ההורים .

חשוב לכלול פעילויות ספורטיביות ולתכנן יציאה משותפת של המשפחה לפעילות ספורטיבית שתוכל להיות מהנה וגם “מעייפת”. גם אם עברנו יום קשה ועמוס ובודאי חם בחוץ,  צאו עם הילדים לטיול קטן באופניים, ריצה או הליכה רגלית בגינה הציבורית. חשוב להוציא אנרגיות ולשחרר את הגוף ואת הנפש.

ומה לגבי השעורים מתי להכין אותם בהתחלה או בסוף? אני ממליצה למצוא באמצע החופש מספר שעות פנויות להכנת המטלות הלימודיות. זה השלב שכבר קצת מותשים מלמצוא כל הזמן אטרקציות וכיופים , כך שאפשר לשבת בבית בנחת ולהכין כל יום קצת מהשעורים עד שמגיע היום שהם פשוט נגמרים. ואז אפילו אפשר לקנות חוברות נחמדות שינעימו לנו את הזמן. חשוב לתרגל ולחזור על החומר. במקרה שנתקלתם בקושי והילד או הילדה מסרבים להכין שעורים אני ממליצה שהכנת השעורים או הכנת חוברת העבודה יתוכננו לתחילת היום ויתר הדברים הכפיים יהוו פריבילגיה שבה הם יוכלו לזכות על השלמת המטלה.

עבור ילדים עם קשיים שנתגלו במהלך שנת הלימודים או ילדים עם פערים לימודיים החופש הגדול זו הזדמנות מצויינת למלא את החסרים. אם זה קלינאית תקשורת או מרפא בעיסוק או חיזוק הקריאה על ידי התמדה בקריאה או כל מיומנות אחרת.

מעברים – מי מאתנו שילדיו עוברים מהגן לבית הספר או מיסודי לחטיבה, החופש הגדול יכול להוות מעין תקופת התחזקות והכנה לקראת המעבר לשלב הבא. למי שעולה לכיתה א’ אני ממליצה לבקר עם הילד או הילדה עוד לפני תחילת הלימודים בבית הספר ולהכיר לו את המזכירות, את חדר היועצת , שרותים וחדרים  נוספים שיהיו בשימוש. אני ביקרתי עם ילדי לפחות 3 פעמים בבית הספר (אם תישאלו את מזכירת בית ספר אוסישקין היא תספר לכם שהיו יותר מ-3 ביקורים..) ואף שוחחתי עם המזכירות ועם עובדי המנהלה לרבות אב הבית על מנת שהילדים יכירו מקרוב , ויראו כיצד ניתן לפנות אם יש שאלות.

לגבי ילדים שקימת התלבטות האם להעלותם לכיתה א’ או להישאר בגן חשוב להקשיב לגננות. הן מכירות ילדים בפרספקטיבה רחבה יותר, רואות כיצד הילדים בגיל הילד שלכם מתפתחים ולכן יש להן מקור השוואה רחב. כמובן שבנוסף, אם קימת התלבטות ניתן לפנות לאיש מקצוע על מנת לערוך אבחון מוכנות לכיתה א’. הורים שיודעים על בעיה כלשהי לפני כניסה לבית הספר כדאי להתחיל לטפל בבעיה על מנת שהילד יוכל לחוש ביטחון כבר בתחילת השנה ויוכל להתפנות לעניינים חברתיים. שכן, חלק משמעותי מהחויות בכיתה א’ הוא הצד החברתי של רכישת חברים חדשים וכללים חדשים, לכן כדאי להגיע כמה שיותר מוכנים וכוונתי, לא מוכנים ברמת חומר הלימוד. יש הורים רבים ששולחים את הילדים ללמוד קריאה וכתיבה עוד לפני כיתה א. אני באופן אישי נגד המוכנות הזאת מכיוון שאחת המטרות של כיתה א’ היא מיומנויות לימוד ואם הילדים מגיעים עם הבנה בחומר הנלמד הם משתעממים ומפספסים את אחת המטרות החשובות בעיני, חוית הלמידה. הם צריכים להיות מוכנים במידה הנכונה.

ילדים שעוברים מיסודי לחטיבה גם להם חשוב להכיר את בית הספר לפני תחילת הלימודים. נכון שעושים את זה בתחילת השנה יחד עם כל הכיתה אך אני ממליצה לבוא גם בנפרד לראות את הבית ספר. המעבר מבית ספר יסודי לחטיבה אינו פשוט שכן, יש הבדל בגודל הפיסי של בית הספר, במספר התלמידים, וכמובן כיתת האם שלא משמשת את הילדים לרוב היום. יש שעורים רבים מחוץ לכיתה ולכן כדאי לעזור לילדים להתמצא במקום החדש.

ילדים שהומלץ להם לבצע אבחון לקראת החטיבה כדאי לבצע את האבחון בחופש הגדול באוגוסט על מנת שהוא יתפוס גם לבגרויות. אבחון שנערך לפני חודש אוגוסט לא תקף לבגרויות.

הורים רבים מתלבטים האם לספר או לא לספר שהילד לקוי למידה או שלילד יש הפרעת קשב וריכוז או בעיה אחרת. אני ממליצה בחום לספר על כל בעיה  הן בפניה ליועצת השכבה ואף לשקול שיחה מקדימה עם מחנכת הכיתה. אם נשתף את הצוות בבית הספר, ניידע אותם בקשיים ונגבש כבר בתחילה צוות לטיפול בילד או בילדה נוכל להרוויח שותפים לטיפול ולמעקב.

ודבר אחרון חביב: אני תמיד אומרת שכל טעות או בעיה הן הזדמנות למחשבה. חישבו על השנה שעברה, בידקו את הקשיים, הטעויות והארועים הפחות נעימים ונסו לראות כיצד ניתן לצמוח מתוכם. כל טעות ומכשול בחיים מאפשרים צמיחה והזדמנות ללמידה והתפתחות.

תיהנו, תבלו, תכייפו וכמובן אל תשכחו לקטר….