תעודת החוזקות שלי – סיום שנה

סיום שנה הגיע ואיתן מגיעות התעודות.

התעודות שכולנו מתאמצים עבורן –  כל השנה להצליח בלימודים, לשפר התנהגות, לשפר את הידע במדעים, מתמטיקה, אנגלית, ספרות , תנ"ך ומה לא…

השבוע פגשתי נער בן 13 שהגיע עם התעודה שלו והרגיש עצוב. הראה לי אותה והחל לבכות. "תראי", הוא אמר, "אני בהקבצה ב' במתמטיקה ובהקבצה ב' באנגלית. אני ממש טיפש".  

הסתכלתי עליו והעניים שלו הבריקו ושלי גם… הסתכלתי על התעודה, במחצית א' המורה כתבה לו שהוא נער מקסים, חברותי, אינטליגנטי ובהתאם לכך גם היו הציונים שלו. רק אם היה נשאר עם 89 במתמטיקה ו 91 באנגלית יכול היה להיות בהקבצה א' וגם להיות ילד מקסים.

במחצית ב' המורה כתבה שעליו לשפר את התנהגותו לסביבה ולשפר את יחסיו ללימודים, שהוא לא מספיק מרוכז ולא מקשיב למורים. בהתאם לכך גם ממוצע הציונים שלו ירד : 78 במתמטיקה 64 באנגלית (עוד נקודה אחת והוא היה חכם – הקבצה א').


שאלתי אותו למה הוא חושב שהוא טיפש? ותשובתו הייתה "כי מי נמצא בהקבצה ב'? ילדים טיפשיים."
-"ואם היית ממשיך עם הציון של סמסטר א'" שאלתי, "אז היית חכם?"

הוא פתח זוג עיניים והסתכל עלי, כמו שאני לא הבנתי את המשמעות של התעודה הזאת גם הוא פתאום התבונן בי ובתעודה ולא הבין מה המשמעות של הציונים בהיסטוריה, תנ"ך, מתמטיקה.

 האם אני טוב? רע? חכם? מוכשר? טיפש? לקוי? מופרע? מה זה אומר עלי? הייתכן שבסמסטר א' אני ילד מוכשר ומופלא וחכם ובסמסטר ב' אני ילד חצוף, לא קשוב וגם מטומטם?

אז אני כבר שנים שואלת מה התעודה הזאת אומרת על הילד שלנו? מה המשמעות שלה עבור הילדים? איך היא תורמת להתפתחות שלהם, ליכולות שלהם?

והשאלה הזאת אולי יותר חזקה היום מאי פעם. מה התעודה הזאת אומרת לנו???


שנת 2022 ועדיין תלמידים ברוב בתי הספר מקבלים תעודה על היכולת שלהם לשנן את החומר ולא על היכולת שלהם להשתמש בחוזקות שלהם ולפתח חוזקות שמשמעותיות עבורם ועבור העתיד שלהם.

אז מה אני כן מציאה? אני מציאה תעודה על חוזקות.

אילו חוזקות השתמשתי בהן וכיצד הן תרמו לי להתמודד בבית הספר עם הלימודים, בהפסקות עם החברים, ביחסים, בקשיים שונים וכיצד הצלחתי להראות אותן ולחזק אותן:

עבודתם של פיטרסון וסליגמן (2004), שבחנו תרבויות שונות, עיינו בכתבים עתיקים וחדשים, ראיינו אנשי רוח, פילוסופים ופסיכולוגים, והגיעו לשש מידות טובות שמכילות עשרים וארבע חוזקות, המשותפות לכלל התרבויות והדתות ברחבי העולם.

עבודתם מבוססת על הנחת המוצא של הפסיכולוגיה החיובית כי לכל אדם יש מאפיינים חיוביים והיכולת להתבונן בהם ולחזק אותם מגבירה צמיחה ומצוינות. 

החוזקות הן משאב, המצוי בכל אדם. גילוי החוזקות מאפשר ראייה שונה ועשייה שונה, שיביאו להצלחה, למוטיבציה, ולמיצוי הפוטנציאל האישי של כל אחד ואחת.

החוזקה כוללת בתוכה חשיבה, הרגשה והתנהגות שאני טוב/ה בה וגורמת לי להתפתח ולהרגיש טוב.

חוזקה משלבת יכולת טבעית ותהליך נרכש של יכולות ומיומנויות שאנו מפתחים במהלך חיינו.

אז למה תעודה של חוזקות?

כי התמקדות בחוזקות של כל ילד היא הדרך שלנו המבוגרים להאיר את האור, את היכולות שיביאו את הילד לידי מימוש והצלחה ולא ניסיון לשפר את התחומים בהם הילד חלש.  כאשר ילד ידע ויכיר את חוזקותיו זה יזרז את הרצון הטוב שלו ללמוד, ובכך גם יביא לתוצאות של הצלחה והתקדמות.

שיח על חוזקות חשוב במהלך כל השנה, אך אפשר בעת קבלת התעודות לדבר עם הילדים על החוזקות שלהם, של חבריהם ואף שלנו המורים. לפתח שיח על אילו חוזקות נרצה לשפר בשנה הבאה? איזו חוזקות יש לילד והמורה עדיין לא גילה? ועוד.

החוזקות מתחלקות לתחומים:

  • חכמה וידע: המידה הטובה 'חכמה וידע' קשורה ליכולת להיות סקרניים, יצירתיים, לראות את התמונה הרחבה ולא רק חלקים ממנה, ליהנות ללמוד דברים חדשים, להתעניין בסביבה ולחקור אותה. החוזקות ששייכות למידה טובה זו הן: סקרנות, יצירתיות, אהבת למידה, פתיחות מחשבתית, הבנה כוללת
  • אומץ:  המידה הטובה 'אומץ' עוסקת ביכולת להשלים משימות, להתגבר על קשיים ולהיות ישר וכן עם עצמי ועם הסביבה. החוזקות ששייכות למידה טובה זו הן תעוזה, התמדה, התלהבות (להט), כנות
  • אנושיות: המילה אנושיות באה מהמילה אנוש שמשמעותה אדם. מידה טובה זו קשורה ליכולת להיות אנושי: להיות אכפתי לאנשים שסביבנו, לרצות לעזור, להתחשב, להיטיב עם אחרים. החוזקות ששייכות למידה טובה זו הן אהבה, טוב לב, הבנה חברתית
  • מתינות: המידה הטובה 'מתינות' מאפשרת לקבל את האחר ולסלוח לו, במידה ויש בכך צורך, להתנהל מתוך חשיבה ותכנון, וכל זאת בענווה, מבלי להתנשא ולהרגיש מעל האחרים. החוזקות ששייכות למידה טובה זו הן סלחנות, צניעות (ענווה), זהירות, שליטה עצמית
  • אחריות חברתית: המידה הטובה 'אחריות חברתית' מתייחסת ליכולת להיות חלק פעיל בקבוצה, להשתתף ואף להנהיג, בדרך הוגנת ונעימה. החוזקות ששייכות למידה טובה זו הן שיתוף פעולה, הוגנות, מנהיגות
  • רוחניות: המידה הטובה 'רוחניות' מתבטאת ביכולת להתפעל מהעולם ולהעריך אותו, להצליח לשמוח ולהודות על הדברים הטובים שנפלו בחלקנו – לראות את הטוב שנמצא בדברים, ולהתרכז בו. החוזקות ששייכות למידה טובה זו הן: הערכת יופי, הכרת תודה, תקווה, הומור, אמונה