טיפול קוגנטיבי התנהגותי – CBT

התאוריה הקוגניטיבית – התנהגותית, מבוססת על ההנחה הכללית שהתנהגותו של האדם היא תופעה נלמדת.

הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית  משלבת כלים ההתנהגותיים- שמטרתם לשנות את דפוסי ההתנהגות שלמדנו והורגלנו  להתנהג לפיהם, וכלים קוגניטיביים שנועדו ללמד את המטופל לזהות את המחשבות האי ראציונליות ולשנותם למחשבות רציונליות.  בעיקרו של הטיפול עומד הרעיון כי האירוע אינו הגורם לתגובה, אלא המחשבה האיראציונאלית שעולה  בעקבות האירוע. ולכן הטיפול עוסק בניסיון לשנות את דפוסי החשיבה על מנת לתקן את דפוסי ההתנהגות .
בגישה זו עסוקים בעיקר בהווה ובעתיד הסיבה להופעת הסימפטומים אינה עקרית  כמו בטיפול הדינמי אלא כיצד אנו יכולים להפטר מהסימפטומים.
הטיפול הינו קצר מועד ונע בין 15-30 מפגשים.
CBT הינו הטיפול היחיד שהוכח מחקרית כעוזר במספר בעיות כגון: חרדה, דיכאון, פוביות , מתח, הפרעות אובססיביות, הפרעת פוסט טראומה, בעיות התנהגות , הפרעת קשב וריכוז ועוד.
כיצד זה עובד?
בטיפול התנהגותי קוגניטיבי בניגוד לטיפול דינמי יש את החלק הפסיכוחינוכי ולאחר מכן יש הצבת מטרות ברורות ומדויקות, המטפל והמטופל מגיעים למטרה ספציפית שאותה המטופל רוצה לשנות ועליה עובדים בפגישות הטיפוליות .
בטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי חשוב מאוד הכנת שעורי הבית שכן חלק מהעבודה של המטופל הוא שינוי תהליכי חשיבה וחשיפה בזמן אמת, ולכן חשוב לדעת שכל טיפול התנהגותי קוגניטיבי מצריך מהמטופל שיתוף פעולה מלא ורצון להשקיע גם מחוץ לשעה הטיפולית.
בטיפול נעסוק בקשר שבין המחשבה לתגובה כלומר אנו רוצים ללמד את המטופל כי האירוע הוא לא זה שגורם לתגובה אלא המחשבה האי רציונלית .
מהלך הפגישות נעסוק מספר מחשבות אי ראציונליות  כגון:
1.      הכללת יתר: הסקת מסקנות על סמך נתונים מועטים.
2.      חשיבה רגשית: התייחסות לרגשות כאילו הן עובדות
3.      צריך: חשיבה שצריך דברים ולא ניתן לוותר עליהם.
4.      שחור או לבן : חלוקת העולם לשתי קטגוריות קוטביות ומנוגדות.
5.      קפיצה למסקנות : התייחסות למחשבות כאילו שהן עובדות .
6.      מסננת מנטאלית: מתוך מכלול נתונים להתייחס רק לנתונים השליליים.
7.      אובדן פרופורציות: להגדיל ולהאדיר כל פרט מעבר למידמיו המצאותיים.
8.      זלזול בחיובי : מתוך תהליך מסויים להתיחס רק להיבטים השלילים.
9.      יחוס עצמי : להתיחס לכל מיני רמזים וסמינים מהסביבהכאילו זה תמיד מתייחס אלינו מבלי לבדוק.
10.מתן תוויות : מתן הגדרות עצמיות מוחלטות והתייחסותן כאילו שזאת האמת האבסולוטית על עצמנו .
כמו כן נעבוד על הרובד העמוק יותר של אמונות הבסיס כאשר ננסה לבדוק כיצד הן משפיעות עלינו וכיצד ניתן לאתגר אותן.