דרכי עבודה עם הספרונים

ספרוני ה’לפעמים’ היא סדרה של שמונה ספרונים שמיועדים לעבודה טיפולית בנושא וויסות רגשי : ספרון  ‘האדם הקדמון ואני’, ספרון  ‘הלפעמים’, וספרוני רגשות ספציפיים: שמחה, עצב, כעס, פחד, בושה וקנאה . בכולם מוזמנים הילדים לקרוא את הטקסט ולצייר בעיגול או לענות בכתיבה על השאלות/הנחיות הכתובות. ניתן להשתמש בכל החוברות או בחלקן, בהתאם לקושי של הילדים.

המלצות לעבודה הטיפולית:

ספרון  ‘האדם הקדמון ואני’-. האדם הקדמון מרגיש מתוח, עצוב, כועס, ופוחד כי כך הוא שומר על עצמו ועל חייו. ואיך זה אצלי? הספרון מיועד לעזור בהבנת תפקיד הרגשות ונחיצותם, גם (ואולי אף בעיקר) הלא נעימים שבהם. באמצעות הספרון הילדים יכולים להבין את הקשר שבין התחושה הפיזית לרגש ואת הדרך שבה הרגשות יכולים לסייע להם.

 

ספרון  ‘הלפעמים’ –  בספרון  ה’לפעמים’ הילדים מתבקש לצייר איך הם מרגישים: יש חמישה  דפים לחמישה רגשות שונים , כששני הדפים האחרונים מאפשרים לילדים לצייר/ לספר על  רגשות מעורבים. השימוש בספרון מסייע בזיהוי והרחבה של מנעד רגשות  כמו גם קבלתם : טבעי ו’נורמלי’ להרגיש כל מיני רגשות, וניתן גם להרגיש כמה רגשות באותו הזמן..

ספרי ה’לפעמים’ של הכעס, עצב, פחד, בושה וקנאה– חמישה ספרונים שסוקרים לעומק את הרגשות: בסיטואציות שונות: לפעמים אני  כועס/פוחד/עצוב/מתבייש/מקנא  כי……  ולפעמים אני כועס/מפחד… . כי…. . , הילדים מזהים את התחושה בגוף, את המחשבות ואת הרצונות שמלווים את הרגש: כשאני…. התחושה בגוף היא/ אני חושב ש/ אני רוצה…  והחשוב מכל- מחברים לכוחות:  מה יכול לעזור לי  ומי יכול לעזור לי

באמצעות הספרונים ניתן לעשות עבודה מעמיקה על זיהוי המצבים הבעייתיים, על ההבנה והחיבור שבין מרכיבי החוויה הרגשית השונים, ועל חיבור  למקורות כוח ותמיכה אפשריים שניתן להשען עליהם.

ספר ה’לפעמים’ של השמחה– חשוב  גם להתייחס לרגשות נעימים ולהבין אותם כדי להצליח לתגבר רגשות אלה בהמשך.  הילדים כותבים ומציירים את המצבים שמשמחים אותם, את תחושות הגוף, המחשבות והרצונות שלהם כשהם שמחים, ומתייחסים לדמויות שמשמחות אותם.

ספרונים אלו יכולים להוות בסיס לבניית תכנית התערבות מניעתית/ טיפולית בנושא וויסות רגשי

ניתן  לצייר בתוך החוברות עצמן, ניתן  לצלם את החוברות ולצבוע עם הילד את הדף המצולם בשחור-לבן, ניתן להעתיק בנייר שקוף את הציור, או סתם  או לשאוב רעיונות ולשוחח או להכין חוברות אישיות אחרות עם הילד.

כתבו: ד”ר יעל שרון ושלי זאנטקרן, איירה: ליאור עצמון פרואין